I denne uge vil Ulven og Uglen undersøge, hvad det kræver at skabe et godt bogcover. Vi har i den anledning talt med fire eksperter på området – en boghandler, en illustrator, en forfatter og en bogblogger – der alle giver hver sit bud på, hvordan en forside bedst formår at fange en læser.
Den første person, vi har spurgt, er boghandleren Marit Nim, der ejer butikken Fantask. Som boghandler ved Marit, at en god forside bl.a. er en, der sælger sig selv, og det får hun et klart billede af i butikken:
Når vi ser på et bogcover, så ser vi selvfølgelig ud over, hvorvidt vi selv synes, at det er tiltagende, for vi ser også i høj grad på det med kundernes øjne. For hvis ikke en bog er tiltalende og får kunden til at tage bogen ned fra hylden, så er det lidt ligegyldigt. Medmindre man er et meget kendt navn, så går folk efter, hvad de synes ser spændende ud, og det er derfor meget vigtigt, hvordan coveret ser ud. Det er svært at sige præcist, hvad der er det rigtige cover, men oftest er det nogle af de simple covers, som er mest populære.
Vi bestiller vores bøger efter hvem, der har skrevet dem, og om det lyder som en spændende handling, men med det sagt, så er der også nogle bøger som vi fra starten af ved har en større chance for at sælge end andre, og der er også nogle, hvor man tænker ”Det her er forfærdeligt, det kommer til at trække så meget ned”. Man skal tænke rigtig godt over, hvad man putter på forsiden, hvis man gerne vil slå igennem. Det er ikke fordi, at et dårligt cover betyder, at bogen aldrig nogensinde vil sælge, men det sætter antallet af solgte bøger ned, og når vi er et sted som her, hvor vi har så mange bøger at vælge imellem, så er der kamp om, hvad det er for nogle bøger folk kaster deres kærlighed på.
Joe Abercrombies The Blade Itself kan folk ikke holde fingrene fra, og det er bare et godt cover. Det er jo rimeligt simpelt, men det ligner lidt et skattekort – og hvem er ikke bare en lille smule tændt af noget, der ligner et skattekort? Nanna Foss’ Leoniderne har igen et super simpelt cover, og det er helt sikkert det, der gjorde, at jeg gik hen og tog bogen ned.
Den anden person, der fortæller om sit syn på gode bogcovers, er illustratoren Mette Breth, som bl.a. har illustreret Jeanette Hedengran og Tina Sanddahls Mørkets søn-trilogi for Ulven og Uglen. Mette har fra sit arbejde et stort kendskab til, hvordan man rent teknisk skaber en flot forside, og dette er også noget, der kommer til syne i hendes svar:
Et godt bogcover er et, der appellerer til følelserne – nærmere bestemt: målgruppens følelser. Dette er også en af grundene til, at vi drages af forskellige forsidedesigns. Jeg har opsummeret de fire (i min optik) vigtigste faktorer, når man skal sikre, at forsiden kommer til at sælge:
Æstetikken skal være i orden: Heri mener jeg, at der skal være kvalitet i designet. Hvad end det er fotomanipuleret, håndtegnet eller andet. Hvis jeg skal fremhæve een ting, så er forholdet mellem lys og skygge afgørende for, om man oplever illustrationen som en helhed eller noget, der er ‘forkert’ i billedet. Herudover kan man tale om gyldne snit og linjer, som også er gode rettesnore for at skabe visuelle godter.
Husk din målgruppe: Det visuelle udtryk skal fange dem, bogen er skrevet til. Hvis omslaget taler til et modent publikum, mens manuskriptet er til mellemskolen, så får du ikke det rette match. Din målgruppe vil ikke ænse bogen, og dem, der tager bogen op, vælger den fra når de læser bagsideteksten.
Skab blikfang: Det handler om at skille sig ud i mængden. Det kan både være i farvekombinationen, effekter på omslaget eller et samspil mellem illustration og typografi. Dette punkt snakker naturligvis sammen med første punkt.
Sammenhæng med indholdet: Denne del handler om forventningsafstemning og binder de tre ovenstående punkter sammen. Man ønsker på ingen måde at skuffe en eventuel læser, og ved at sætte de “rigtige rammer” for bogen skaber du det bedste afsæt for at nå i mål. Illustrationen på forsiden skal fx heller ikke virke fremmed for læseren, når han eller hun læser bogen. Forsiden er et kig ind i det univers, forfatteren har skabt, og skal pirre læseren nok til at vende bogen, læse bagsideteksten og vælge din bog.
Forfatteren Jeanette Hedengran, der har skrevet fantasyromancen Mørkets søn sammen med Tina Sanddal, giver også sit bud på, hvad et godt bogcover er. En forfatter arbejder typisk mere intenst med en bogs indre end med dens ydre, og Jeanette fokuserer også på, at en god forside skal indfange bogens indhold og univers:
Coveret er jo bogens blikfang, det første som en potentiel læser ser, og hvis coveret ikke fanger, så vil læseren højst sandsynligt smutte videre. Derfor er det vigtigt, at coveret har det rette i sig, hvis man kan sige det sådan. Jeg synes, at man skal forsøge, med coveret alene, at fange bogens univers i sin helhed, fange det essentielle. Få de vigtige ting i bogen med og så få det gjort på en måde, der virkelig er fængende.
Jeg er virkelig begejstret for Mette Breths bogcovers. Hun har illustreret coveret til Mørkets søn-serien, og jeg er virkelig så imponeret over hendes kundskaber. Hun har lavet så mange fede covers på det seneste, og hun forstår at lege med farver og indtryk, som bare gør, at man virkelig bliver fanget af forsiderne. For mig handler et godt cover om sådan et sammenspil. Der skal være dynamik i det, der skal være stemning, der skal være en historie i coveret. Jeg læser selv kun fantasy, så det er jo særligt den type covers, som jeg kigger på og kan falde pladask for. Hvis der er et eller andet overnaturligt væsen på det, så bider jeg ofte straks på krogen, da jeg har en svaghed for den slags. Generelt synes jeg, at der bliver lavet så mange fantastiske bogcovers i dag, og jeg nyder at kigge på dem.
Den sidste person, vi har talt med, er Sabrina Glud, der ejer bogbloggen Sabrinas blog. For hende betyder det meget, at bogen ser flot ud, når hun skal tage det helt rigtige billede, der kan ledsage anmeldelsen af bogen:
Et godt bogcover kan være mange ting. Det kan være simpelt eller fyldt med detaljer. Det vigtigste er dog, at der er en tydelig sammenhæng mellem indholdet af bogen og selve coveret. En anden vigtig detalje, noget som oftest skærer mig i øjnene, er skriften. Der er mange tilfælde, hvor skriften slet ikke passer til selve coveret, eller skiller sig ud på en mærkværdig måde. Det er også lækkert, hvis selve skriften har nogle ekstra detaljer, for eksempel som Mørkets søn af Jeanette Hedengran og Tina Sanddahl eller Six of Crows af Leigh Bardugo. Igen er det vigtigste, at det passer til selve coveret. Der skal gerne være en balance både mellem farver, tekst, og hvad der nu ellers er på coveret. Det er altid en bonus, når der bliver kælet for detaljerne. Såsom at skriften måske får lidt ekstra guf, såsom guldfolie, eller at det er hævet lidt fra coveret, når man lader fingrene køre hen over det. Det er bare lækkert.
For mig er ryggen på et cover lige så vigtigt som selve coveret. Når bogen står på reolen er det oftest ryggen man ser først. Derudover er det altid rart, når der står et nummer, hvis det er en del af en serie. Det behøver ikke være stort og tydeligt, men bare så man kan se, hvilken rækkefølge bøgerne skal stå i. Et cover må godt være ultra simpelt, hvis der til gengæld er kælet for de detaljer, der er til stede. Hellere for lidt, som så er gennemtænkt, end alt for meget, der bare er klasket sammen i et rod.
Ifølge de fire eksperter skal et godt bogcover altså gerne være simpelt og have en velfungerende æstetik, der skal være sammenhæng mellem bogens indhold og cover, og der skal være kælet for detaljerne. Er du enig med denne vurdering? Skriv gerne i en kommentar nedenunder, hvad du synes er vigtigt for et godt bogcover.
Comments are closed.