Af Rie Nim
Den 15. august udkommer Thomas Arnts skæve, nørdede fantasybog Muskler & Magi som er illustreret af Rie Nim. Herunder kan du læse anden og sidste del af Ries blogindlæg om illustreringsprocessen som hun påbegyndte 14. maj 2020.
Muskler & Magi blev til i 2018 i forbindelse med konceptet #februaryfiction på Instagram, og siden da har de to umage helte, krigeren Thyban og troldmanden Mithrados, kæmpet, drukket og liret sig igennem utallige eventyr i deres fantastiske univers, skabt af Thomas Arnt.
Jeg selv stiftede første gang bekendtskab med Thomas’ helte i forbindelse med at skulle bringe de to eventyrere til live via en række illustrationer til bog-udgaven.
Dette er processen og faserne bag tilblivelsen af forsiden samt bogens indvendige illustrationer.
Fase 5 – Brug af referencer
Referencer kan være modeller, jeg laver i voks, hurtige 3D modeller jeg laver for at give mig selv en ide om perspektiv, egne indsamlede fotografier, fotos fundet på nettet eller ting, jeg selv besidder, fx en gammel bog, en økse fra skuret eller et ølkrus.
Referencer hjælper mig til at finde ud af, hvordan ting, mennesker, dyr, lys og farver i mit billede ser ud i virkeligheden.
Jo flere referencer jo bedre. Uanset hvor karikeret tegningen er: Hvis den ikke har en snert af virkelighed, vil den ikke være troværdig for beskueren.
Forestil dig en hest. Du ved måske nogenlunde, hvordan den ser ud, men hvis du pludselig bliver bedt om at tegne én, så skal du gengive den form for form, muskel for muskel – hvor er det nu egentligt lige at øjet sidder i hovedet på en hest, og hvad hvis hesten skal tegnes nedefra?
Arbejdet med indsamling af referencer kan være tidskrævende men også spændende. Især inden for fantasy, hvor elementerne ofte ikke eksisterer i virkeligheden. Der må jeg tænke kreativt og lidt ud af boksen – fx kan jeg nævne, at jeg til de døde orkhoveder på forsiden af Muskler & Magi brugte referencer af både flagermus, vildsvin, aber og geder set fra forskellige vinkler.
Når jeg føler, at jeg har materiale nok, der kan hjælpe mig til, hvordan jeg bedst muligt løser de visuelle udfordringer, går jeg videre til næste fase.
Fase 6 – Stregen kommer til live
I denne fase rentegner jeg min skitse og gør den mere klar. Jeg forsøger at fastholde dynamikken fra den allerførste miniature-skitse, hvilket kan være en udfordring, når det samme bliver tegnet igen og igen.
Hvis jeg har gjort mit forarbejde godt, er dette en virkelig sjov fase at arbejde i. Billedet får endelig fine detaljer og liv, og jeg begynder at se den fulde illustration tage form. Også karaktererne, som de helst skal se ud, kommer til live.
Hvis der er noget i billedet, der på dette tidspunkt ikke fungerer, kan det typisk føres tilbage til et problem, der ikke blev løst ordentligt i de første faser.
Fordi jeg allerede nu er rimelig fastlagt, ift. den skitse jeg har valgt ud, understreger det endnu en gang vigtigheden af forarbejdet. Det er en milliard gange nemmere at fikse, rette og ændre i de første faser end i denne fase, hvor jeg arbejder med en relativt ren og optegnet streg.
Fase 7 – Farver, lys og skygge
Farver i sig selv er et stort og kompliceret område. De overvejelser jeg bl.a. inkluderer ved farvelægningen er, hvordan farverne fungerer sammen. Jeg forsøger at bruge farvekombinationer, som gør billedet spændende at kigge på, og som understøtter stilen i historien og i den historie, billedet skal fortælle.
Dertil beslutter jeg ud fra stilen, om farverne skal være kraftige, klare eller nedtonede, og om de skal være overdrevne eller mere realistiske. Det er typisk en beslutning, der allerede er taget tidligt i processen.
Lys og skygge maler jeg ind som noget af det sidste. Også her kan jeg få brug for at gå tilbage til mine referencer for at finde ud af, hvordan lyset rammer på lige dette tidspunkt på dagen. Eller hvordan lyset reagerer, når det rammer Thybans økse, fremfor når det rammer Mithrados’ kappe. Det er vigtigt, for at billedet er troværdigt, også selvom vi bevæger os i en fantasyverden.
Fase 8 – De sidste rettelser
Når jeg er tilfreds med resultatet, og har fået feedback på det endelige billede fra både forlag og forfatter, laver jeg de sidste finjusteringer. Dette kan være justering af lys, kontrast eller enkelte farver.
Her tager jeg mig af de allersidste små detaljer – Er der nok blod på Thybans økse? Er tonerne i billedet bundet godt nok sammen? Skal der justeres andet på falderebet?
Alt i alt for at fremme den historie jeg gerne vil fortælle.
Afslutningsvis skal det nævnes, at processen og faserne ikke altid er lineære. Processen er altså ikke nødvendigvis statisk fra fase 1 til 8. Feedback og rettelser fra forfatter og forlag undervejs kan fx betyde, at visse faser skal genbesøges.
Når alt er justeret og godkendt, er alt, hvad der er tilbage på dette punkt at glæde sig til at læse den samlede bog og se alle Thomas’ skriverier i samspil med den færdige forside og illustrationerne.
Muskler & Magi udkommer 15. august 2020, og vi fejrer dagen med en reception i nørdboghandlen Fantask. Læs mere om eventet på Facebook.
Ingen kommentarer