Fantasyhelte i farver – del 1

Af Rie Nim

Thyban stod og trippede ved en overgroet tempelruin da Mithrados kom ridende ud af skoven.
”Er vores tyv kommet?” spurgte troldmanden mens han med besvær prøvede at få hesten til at standse.
”En lille skid med brunt strithår, sort kappe og et dumt grin?” spurgte Thyban.
Mithrados så rundt. ”Præcis! Hvor er han?”
”Jeg kom vist til at slå ham ihjel …”

Med disse ord åbner forfatter Thomas Arnt for et af de evindelige eventyr, som heltene Mithrados og Thyban kaster sig ud i i bogen Muskler & Magi.

Muskler & Magi blev til i 2018 i forbindelse med konceptet #februaryfiction på Instagram, og siden da har vores to umage helte kæmpet, drukket og liret sig igennem utallige eventyr i deres fantastiske univers, skabt af Thomas Arnt.

Jeg selv stiftede første gang bekendtskab med Thomas’ helte i forbindelse med at skulle bringe de to eventyrere til live via en række illustrationer til bog-udgaven.

Dette er processen og faserne bag tilblivelsen af forsiden samt bogens indvendige illustrationer.

Fase 1 – Godt fra start

Når en tekst bliver til, har forfatteren unægteligt gjort sig sine helt egne tanker om, hvordan karakterer og elementer i det pågældende univers tager sig ud.

Dertil kommer forlagets visuelle forestilling, når en bog godkendes til publicering.

Første koncepttegning af heltene Mithrados & Thyban er udviklet af Thomas Arnt og Ane Gudrun (der har illustreret Thomas’ andre bøger).

Altså er en grundig forventningsafstemning omkring det visuelle udtryk for bogens illustrationer, herunder karakterernes fremtoning og stilen i det univers, de lever i, essensen for et godt samarbejde forfatter, illustrator og forlag imellem.

I tilfældet med Muskler & Magi havde Thomas til mit held allerede udviklet den første koncepttegning af karaktererne i samarbejde med illustrator Ane Gudrun.

Informationer som dette er guld værd. Det gav mig en meget klar forestilling om Thomas’ vision og et helt konkret koncept at arbejde videre med.

Fase 2 – konceptudviklingen

Dernæst vender jeg typisk næsen mod min egen videre udvikling af konceptet og karaktererne. Her tager jeg stadig udgangspunkt i den tidlige snak med forfatter og forlag omkring vision og indhold.

At have et gennemarbejdet visuelt koncept er især vigtigt, når jeg arbejder med de samme figurer flere gange.

For at kunne genskabe Thyban og Mithrados så de ser ens ud og opfører sig ens, på både forsiden og i bogens illustrationer, har jeg brug for at vide, hvordan de relaterer i størrelse, hvordan de ser ud fra forskellige vinkler, og hvordan deres personligheder kommer til udtryk. På denne måde bindes tekst, koncept og historie bedre sammen.

For mig er forarbejdet derfor alfa omega ift. ideudvikling, tidshorisonten på projektet, hvor effektivt jeg arbejder samt det endelige resultat. Derfor bruger jeg meget tid i denne fase. Det gør jeg allerede inden, min blyant rammer papiret for at lave de indledende thumbnails – på dansk også kaldet miniature tegninger.

Konceptudvikling

Et udvalg af mine første koncept-skitser: Hvordan ser vores helte ud? Hvilke farver har deres tøj, og hvordan relaterer de til hinanden i højden? Alt sammen kan det hjælpe mig til at binde historie og illustration sammen bogen igennem.

Fase 3 – Thumbnails

Thumbnails er helt små tegninger uden detaljer, der bruges til at skabe et overblik over, hvordan et billede vil tage sig ud i de helt store træk.

Ofte laver jeg thumbnails på størrelse med kvadratiske post-it-notes. Det begrænser detaljegraden og giver mig kun plads til at tænke i grove træk med mulighed for at få en masse hurtige ideer ned.

3-thumbs6-stk

Et udvalg af de thumbnails jeg lavede forud for illustrationerne til Muskler & Magi.

Formålet er her at få så mange originale ideer ned på papir som muligt uden, at jeg skal bruge tid på unødvendige detaljer. Hvis jeg kan opnå bare én fantastisk idé ud af 10 generiske, har jeg nået mit mål og resten kan destrueres.

Miniaturetegningerne skal hjælpe mig med at udtrykke essensen i billedet bedst muligt: Hvordan fungerer billedet overordnet? Er designet godt? Hvad skal der fremhæves for beskueren? Og vigtigst: Hvad er det for en historie, jeg ønsker at fortælle med billedet?

Alt, hvad jeg kan komme i tanke om ud fra min første ide, får jeg ned på det lille stykke papir, herunder forskellige vinkler og anderledes måder at anskue den samme scene på.

Lavede jeg kun én idé-skitse, ville jeg måske overse de mere originale ideer eller komme til at tegne den første åbenlyse og derfor mest kedelige version, jeg kunne komme i tanke om.

Et udvalg af de thumbnails jeg lavede forud for illustrationerne til Muskler & Magi.

Fase 4 – Fra thumbnail til skitse

For at komme videre til den endelige skitse udvælger jeg de thumbnails, jeg bedst kan lide.
Når jeg har valgt de 1-2 bedste ud, tegner jeg dem om til en større skitse og inkluderer flere detaljer. Herefter vælger jeg den bedste, hvis jeg har haft to favoritter.

nr18_bare-et-eventyr-til_skitse

Inden jeg kan rentegne billederne og gøre dem klar til farver, laver jeg en grov skitse ud fra min yndlings-thumbnail. Her inkluderer jeg så langt flere detaljer, end det var muligt i netop thumbnailen.

Jeg arbejder stadig relativ groft, og karaktererne ligner ikke nødvendigvis sig selv endnu.

Det er en god ide at få feedback og input fra forlag og forfatter på nuværende tidspunkt, da det bliver mere tidskrævende og sværere at lave ændringer fra nu af, fordi jeg i de næste faser går over til at arbejde renere og mere stramt i stregen.

Fordi der i de tidlige thumbnails ikke er plads til detaljer, skal jeg i udarbejdelsen af skitsen nu overveje, hvilke udfordringer det potentielt kan give, når jeg begynder at tegne detaljer ind i billedet.

Her taler jeg om visuelle udfordringer, altså, hvad kan potentielt sætte en stopper for mit arbejdsflow – Er der fx visuelle elementer jeg gerne vil inkludere, men ikke aner hvordan jeg tegner. Eller kræver billedet måske en særlig lyssætning pga. tidspunktet på døgnet, som illustrationen skal afspejle.

Hvordan tegner jeg fx et hoved af en ork i lige præcis denne vinkel, og hvad hvis den er død? Har den så en anden farve? Og hvordan ser en hest egentlig ud oppefra?

Hvis jeg vil gøre det nemmere for mig selv længere fremme i processen, forsøger jeg derfor her at identificere alt, der vil skabe problemer i tegneprocessen. Alt sammen løser jeg efterfølgende ved indsamling og research af gode referencer.

nr7_barens-fristelser_skitse

Så langt så godt. Det er her jeg er nået til nu, så resten af historien får I til juli!

Tags: , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. ”Jeg sætter en stor ære i at tage pis på mig selv” – Interview med Thomas Arnt - Ulven og Uglen - 10. september 2021

    […] Illustrationerne til begge Muskler & Magi-bøgerne er lavet af Rie Nim – du kan læse mere om hendes proces her. […]