Forfatterhjørnet – at forstå sine karakterer

Hvad gør man for at leve sig bedre ind i og forstå sine karakterer? 

Når en forfatter skaber en ny karakter, skaber han eller hun en hel ny person. En person med følelser, personlighed og historie. For at kunne skrive om dette nye individ i sin fortælling, må man kende denne person godt.  Vi har spurgt forlagets forfattere hvordan de mener at man bedst kommer til at forstå en person som man selv har fundet på. 

For Louise Floor Frellsen (forfatter til novellen Bag masken i novellesamlingen Hvad skoven skjuler) handler det om observation og praktisk forarbejde:  

”Jeg ville rigtig gerne have et eller andet skørt ritual jeg kunne fortælle om her, men det har jeg desværre ikke. Jeg tror det bedste bud jeg har, er at jeg trækker på virkeligheden. Jeg forsøger bestemt ikke at basere mine karakterer på mig selv eller folk jeg kender, men jeg henter inspiration fra dem, giver personerne små vaner jeg har set folk have, lader dem udtrykke vrede eller glæde på samme måde som jeg har set virkelige folk gøre,” forklarer hun og fortsætter:   

”Jeg overvejer hvad jeg selv ville have gjort i deres situation, og måske hvad jeg kunne have haft lyst til at gøre som jeg ikke tør, men som karakteren måske godt har mod til.  
Det meste ligger dog nok i et praktisk forarbejde hvor jeg har overvejet karakterens baggrund og motivationer. Så har jeg ligesom noget at falde tilbage på hvis jeg skulle blive i tvivl om hvordan en karakter ville reagere.” 

Hvis dette ikke hjælper, kan man som Thorbjørn Haugaard Eriksen (forfatter til Galskab gør fri) tage en snak med sin karakter:  

”Engang imellem går jeg rundt og snakker højlydt med dem. Som gammel rollespiller forsøger jeg fra tid til anden at gå som dem, bruge deres fagter og stemmeleje. I særdeleshed Svante (fra Galskab gør fri, red.) kom til verden på den måde. Jeg tegner dem også. Dinara har praktisk talt så mange skitser, at jeg kunne fylde alle min lejligheds vægge med dem som tapet.” 

Hvis man kigger på hvad de forskellige skriveteknikker siger, så er det at snakke med sin hovedperson ikke en dårlig ide. På skriveskolen Hemingways forløb ”Skriv en roman på en uge” bliver deltagerne opfordret til at tage en dialog med deres hovedperson. Dettes ses ligeledes som en god måde at komme ud af skriveblokeringer. 

I skyggen af gyldne tider 2- forsideI næste uge varmer vi op til Benno Moes’ bogreception og ser nærmere på hans vampyrroman I skyggen af gyldne tider der udkommer 27. februar, og hvis karakterer besidder karaktertræk, man ikke umiddelbart ved om man bør holde af. Her spørger vi ind til forfatterens interesse for det overnaturlige og om døden som evigt nærværende substans i vampyrlitteraturen. Læs med – vi glæder os!   

 

Ingen kommentarer

Skriv et svar