Fanfiction er hvad der sker når fans bruger en forfatters verden som legeplads. Med udgangspunkt i allerede eksisterende karakterer og verdener videreskriver eller omskriver fans andres historier. Dette sker også for film, spil og andre medier, men i dette blogindlæg vil vi holde os til bog-relateret fanfiction. Fanfiction er oftest netbaseret og redigeres af andre fans som giver respons og kommentarer. Dette kan både være som en fast redaktør eller, mere vilkårligt, gennem et kommentarspor efter hver kapitel.
Den franske litterat Gérad Genette skriver i Palimpsests (1997) om forskellige forhold mellem en originaltekst og en anden tekst. I bredeste forstand kaldes dette for intertekstualitet hvilket dækker den meget almindelige hændelse at en tekst eksplicit eller gennem bestemte ord, citater, metaforer og andet refererer til en anden tekst. Det sker fx i Henrik Pontoppidans Ørneflugt (1899) som debatterer arv og miljø som en kommentar til H.C. Andersens Den grimme ælling (1843) og slutter af med sætningen ”For det hjælper alligevel ikke, at man har ligget i et Ørneæg, naar man er voxet op i Andegaarden”[1], i en klar reference til Andersens sætning ”Det gør ikke noget at være født i andegården, når man kun har ligget i et svaneæg!”[2]. Intertekstualitet kan også tage form af en parodi som i fx Seth Grahame-SmithsPride and Prejudice and Zombies (2009) hvor forfatteren lader Jane Austens velkendte klassiker fra 1813 udspille sig i et zombieangrebet England. Denne relation kategoriserer Genette som en palimpsest hvor tekst B (hypertekst) bygger på den tidligere tekst A (hypotekst).
På denne måde kan fanfiction ses som hypertekster der kun eksisterer i kraft af en originaltekst. Selvom begrebet fanfiction er relativt nyt, er praksissen med at bygge videre på andres tekster og værker gammel og findes også meget stærkt udenfor fanfiction-miljøet. De mest direkte afskrivninger er ofte parodier, selvom. forholdet mellem de to tekster sjældent er så direkte som i Pride and Prejudice and Zombies. Et andet, ikke-parodisk, eksempel er James Joyces Ulysses (1922) der lægger sig som hypertekst til Homers Odysse fra antikken.
En af de største fanfictionhjemmesider er www.fanfiction.net/book hvor der er fanfiction til et sted mellem 2.000 og 3.000 titler – og det er bare i bog-kategorien. I top fem findes Harry Potter (766.000 fanfictionhistorier på bare denne hjemmeside), Twilight (219.000), Percy Jackson (71.900), Ringenes Herre (55.800) og Hunger Games (45.300). Selvom fantasy den mest populære genre, er der dog også fanfiction til andre genrer. Bl.a. er også Stolthed og fordom (4100), Djævelen går med Prada (1400) og Borte med blæsten (949) repræsenteret på fanfiction.net.
Det er altså både moderne og klassiske fortællinger som læsere skriver videre på, og nogle af disse trækker store læserskarer. En af de mest berømte fanfictions er Master of The Universe, bedre kendt som 50 Shades of Grey. Serien startede som fanfiction til Twilight-serien i 2009, men blev hurtigt populær, og forfatteren E.L. James fik i 2011 udgivet den første bog i fysisk form. Nogle af de mest populære fanfictions kan derved videreudvikles til bøger, men processen fra netbaseret, gratis og frit tilgængeligt fanfiction til udgivet bog kan rejse en del problematikker. Dette er både i forhold til oplægget og den oprindelige forfatters rettigheder, men også i relationen til de ofte mange frivillige redaktører som har hjulpet i skriveprocessen, og som sjældent bliver begejstrede for at andre tjener penge på deres frivillige arbejde.
Forfatterne bag de bøger som fans baserer deres historier på, fx J.K. Rowling og George R.R. Martin, giver også udtryk for meget forskellige holdninger til fanfiction. Mens Martin frabeder sig fanfiction, kalder sine karakterer for sine børn og skriver ”I don’t want people making off with them, thank you”[3], opfordrer Rowling sine fans til at skrive, idet hun føler sig beæret over at andre vil skrive historier om hendes karakterer.[4]
Samtidigt med at Rowling inviterer andre ind i sit univers, begrænser hun dog også deres skrivning på en del måder, og her kommer vi til et vigtigt spørgsmål indenfor fanfiction: definitionen af kanon. Er det fx kun de syv originale Harry Potter romaner der tæller som kanon, eller skal man også inkludere filmene, alle Rowlings interviews, Pottermore-hjemmesiden og nu teaterstykket The Cursed Childog filmen Magical Beasts and Where to Find Them? Samtidig med at Rowling opfordrer sine fans til at skrive i sit univers, begrænser hun altså på mange måder denne proces, idet hun i interviews afslører og fastlægger de forskellige karakterers skæbne. Markøren ”AU” på en fanfictionhistorie fortæller at den foregår i et alternativt univers, og forfatterens afslutning af et værk eller en serie kan derved omgås. AU kan også være mere omfattende og fx lade Harrys forældre overleve eller Neville være the chosen one.
Har du selv læst eller skrevet fanfiction? Forfatteren Christina E. Ebbesen, som står bag serien Til Aretz’ ende, begyndte sin rejse som forfatter ved at skrive fanfiction. Det har hun fortalt om i dette blogindlæg.
[1] http://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/boeger/kroeniker/oerneflugt.html
[2] http://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/den_grimme_aelling
[3] https://web.archive.org/web/20130613053918/http://grrm.livejournal.com/151914.html
[4] http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/3753001.stm
Trackbacks/Pingbacks
[…] Vi vidste egentlig godt, at Christina startede med at skrive fanfiction, hun var nemlig inde på emnet så sent som i januar. Der er også tidligere blevet skrevet om fanfiction her på bloggen. […]
[…] at være glad for en serie og ikke have lyst til at slippe den, så er der jo hele spørgsmålet om fanfiction, der stadig bliver mere og mere […]
[…] Hvis du vil læse endnu mere om fanfiktion, så kan du smutte forbi vores tidligere blogindlæg om emnet. […]