Afrikansk fantasy

Denne uge ser vi på hvordan nogle afrikanske og afroamerikanske forfattere bruger fantasygenren. Fantasy udspiller sig ofte i en verden som bygger på den europæiske middelalder og indeholder ofte en dikotomi mellem god og ond, lys og mørk, hvid og sort. Denne modsætning bliver ofte set som essentiel – elvere er (næsten) altid gode, mens orker er født onde. Samtidigt er de gode karakterer ofte blonde og blåøjede, mens de onde er sorte som orker eller mørklødede som C.S. Lewis’ calormenere. Denne eksotisering eller fremmedgørelse af farvede karakterer bliver i dag i højere grad problematiseret og behandlet undergravende af forfattere over hele verden.

 

De forskellige afrikanske kulturer rummer mange forskelligartede myter, fortællinger og magiske væsener. Et af de mest velkendte er Anansi, en trickster-gud som kan have form af både edderkop og mand, og som optræder i især vestafrikanske og caribiske fortællinger og er gud for historier. I fortællingerne om Anansi er han ofte ude på ballade og forsøger at narre folk. På mange måder minder Anansi om den nordiske gud Loke, som også har rolle som fupmager og drillepind.

forside-til-the-palm-wine-drinkardAfrika er et kæmpe kontinent, men i det følgende vil vi primært fokusere på nigerianske forfattere og fortællinger. Nigeria blev koloniseret af England i løbet af 1800-tallet, og selvom englænderne trak sig ud i 1960, er engelsk stadig det officielle sprog, og mange forfattere skriver på engelsk. Amos Tutuola (1920-1997) skrev i 1952 bogen The Palm-Wine Drinkard hvor en mand, palmevinsdrikkeren, begiver sig ud på en rejse til dødsriget for at skaffe sin afdøde palmevinstapper tilbage, så han igen kan drikke palmevin og leve i ro og mag. Bogen blev skrevet på en blanding af engelsk og yoruba som er et af de mest talte sprog i Nigeria, hvilket blev set som kontroversielt i perioden da nogle mente at denne blanding fik nigerianerne til at fremstå illitterære. Samtidigt var bogen en af de første afrikanske der blev udgivet udenfor kontinentet, og den ses nu som et af de mest indflydelsesrige nigerianske værker. Bogen betragtes ofte som magisk realisme, og falder altså indenfor samme fantastiske genre som blev diskuteret her på bloggen i sidste uge.

En anden nigeriansk forfatter hvis værker bliver kategoriseret som magisk realisme, er Ben Okri som i 1991 debuterede med bogen The Famished Road, som bliver sammenlignet med 100 års ensomhed af Gabriel Garcifamishedroada Márquez og Midnatsbørn af Salman Rushdie. Bogen handler om Azaro som er en abiku, et åndebarn, som er fanget mellem den levende verden og den åndeverden han var i før han blev født. En abiku er et væsen som optræder i traditionelle nigerianske fortællinger, og som piner en familie ved at lade sig føde og dø som ganske ung igen og igen, så familien bliver ved med at opleve sorgen ved at miste deres barn. Okri kalder ikke selv sin fortællestil for magisk realisme, men for drømmelogik, og han mener at det er en måde at tale om den ”afrikanske realitet” på.

Genrer kan være meget flydende, og fantasy er et vidt begreb, men for at finde mere klassisk fantasy skal vi nok til USA. Her findes bl.a. Nnedi Okorafor, en afroamerikansk forfatter med nigerianske rødder som har forfattet en del prisvindende fantasy- og science fiction-bøger. En af dem er Who Fears Death (2010) om pigen Onyesonwu, som er resuwho-fears-deathltatet af en voldtægt da hendes mors landsby blev angrebet af fremmede soldater. Allerede fra fødslen adskiller Onyesonwu sig derfor tydeligt fra de andre børn i hendes landsby, og efterhånden som hun vokser op, får hun desuden flere og flere magiske evner hvilket kun gør hendes liv vanskeligere. Okorafor blev inspireret til at lade Onyesonwu være blevet til ved en voldtægt da hun læste om soldater der bruger voldtægt både som et våben, og som et middel til etnisk udrensning. På den måde bruger Okorafor fantasy til at kommentere på virkeligheden.

Vi slutter med N.K. Jemisins The Fifth Season som beskriver en fortsættende apokalypse. Jorden er plaget af konstante jordskælv, og mennesker må hele tiden bryde op for at finde nye steder at bo og være til. I denne ustabile fremtid findes der orogener, mennesker som er i stand til at kontrollere miljøet omkring dem, og som bl.a. kan standse jordskælv. På grund af denne magt over jorden frygter andre mennesker dem, og de holdes som slaver eller dræbes. Her bliver forholdet mellem magt og slaveri undersøgt, og fantasygenren giver mulighed for at udforske slaveri hvor slaven kan være stærk og magtfuld, men efterhånden have accepteret slaveriets fortælling om sig selv. The Fifth Season vandt Hugoprisen for årets roman i 2016.

Dermed altså nogle bud på nogle fantasybøger som på forskellige måder handler om eller tager udgangspunkt i Afrika. Hvilke afrikanske eller afroamerikanske forfattere kender du til?

Ingen kommentarer

Skriv et svar